Løp og kjøp!

Du har kanskje sett slike plakater før? Men, har du tenkt over hvorfor de næringsdrivende har slik salgsmarkedsføring i en kort periode, hvorfor en påvirker gir ut en «eksklusiv rabatt» til bare sine følgere, eller hvorfor en næringsdrivende velger å gi bort et produkt gratis dersom du benytter deg av dagens tilbud om å «ta 3 betal for 2»?
Først og fremst er det fordi slik reklame er virkningsfullt og gir inntrykk av at du sparer penger dersom du handler fort. I tillegg gir slik reklame ofte inntrykk av å bare gjelde for et fåtall personer, noe som gjør at det er lett å oppfatte tilbudet som unikt.
Det brukes mange forskjellige virkemidler i reklame for å få deg til å handle raskt. Eksempler på slike virkemidler er «hvor mange som ser på et produkt», «klokke som teller ned», eller at tilbudet bare gjelder «så langt varebeholdningen rekker». Slike virkemidler i reklame skaper inntrykk av at produktet er ettertraktet, og at det gjelder å være rask om du også ønsker å benytte deg av det. Men her er det viktig å være en bevisst forbruker fordi det ofte er vilkår for å benytte seg av tilbudet. Vilkårene presenteres gjerne i en stjerne, og det er derfor viktig at du setter deg nøye inn i tilbudet slik at du ikke blir lurt!
Klikk og lær!
Klikk på «plusstegnene» nedenfor for å lære om virkemidlene som er brukt i denne markedsføringen på Hotels.com
Hvilke virkemidler brukes i disse storiene?