Bilde viser en dame med solbriller som holder flere handleposer.

Kjendiser og påvirkere

Hverdag eller markedsføring?

En rapport fra SIFO nevner flere teknikker påvirkere kan bruke for å kamuflere markedsføring. Rapporten nevner blant annet produktplassering, konkurranser og sponsede lenker som tar deg direkte til en nettbutikk.

Markedsføring kan også gjemmes i innlegg om for eksempel «Min hverdagsrutine», «Mine topp 10 favoritt merker» eller som
«Shopping hauls».

Rapporten viser også til at påvirkerne kan henvende seg direkte til følgerne ved å si «du» eller «vi» , noe som kan forsterke båndet vi forbrukere føler til påvirkeren.

Bruk av kjendiser og påvirkere

Mange næringsdrivende ønsker å nå ut til en spesiell gruppe mennesker. En måte næringsdrivende kan gjøre dette på er ved å bruke kjendiser eller andre kjente personer som er populære i den bestemte gruppen. 

Kjendiser kan øke sjansen for at reklamen blir lagt merke til. Når en kjent person eller en påvirker markedsfører et bestemt produkt vil dette kunne føles som en personlig anbefaling fra dem direkte til deg. Reklamen kan framstå som spontane glimt fra hverdagen, mens det i realiteten er en nøye planlagt markedsføring. Du kan lære mer om dette temaet under «Påvirkere og sosiale medier».

Velg trinn

Vi begynte med å lage Reklameskolen for ungdomsskoleelever.

Vi jobber med å lage egne tekster og oppgaver for barneskole- og videregåendeelever også, men disse er dessverre ikke helt ferdige ennå. Derfor er de fleste tekstene og oppgavene her fortsatt laget for ungdomsskolen.

Barneskole

Barneskole

Ungdomsskole

Ungdomsskole

VGS

VGS