Til læreren
Reklameskolen er et gratis digitalt undervisningsverktøy om reklame utviklet av Forbrukertilsynet på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet.
Barn og unge i dag møter reklame hele tiden. Blant annet i butikken, på skolen, i sosiale medier, i spill og på fritidsaktiviteter. Det er reklame overalt, og det er ikke alltid like lett å vite hva som er reklame.
Målet med Reklameskolen er å lære elevene å kjenne igjen reklame og forstå hvordan reklamen påvirker oss. Da blir det lettere for dem å forholde seg kritisk til reklamebudskap og ta gode valg i møtet med reklame.
Slik bruker du Reklameskolen
I Reklameskolen kan elevene lære gjennom videoer, tekster og oppgaver. VGS-versjonen består av frittstående sider om ulike emner innen temaene netthandel, raske penger, reklamens påvirkningskraft og kontrakter og avtaler.
Sidene kan brukes uavhengig av hverandre, og i valgfri rekkefølge, selv om det kan være fint å starte med å se videoen på forsiden. Det er altså fullt mulig å velge ut en enkel side til bruk i undervisningen, uten at læreren eller elevene trenger å gå gjennom de andre.
Hver side starter med enten en tekst eller en video som forklarer det aktuelle emnet. Deretter følger en eller flere oppgaver som tester elevenes kunnskap om emnet. Noen av oppgavene er interaktive, andre er diskusjons- eller skriveoppgaver. Flere av oppgavene inneholder elementer av reklameanalyse.
Reklameskolen og læreplanene
Reklameskolen for VGS er ment for bruk på alle studieretninger i videregående skole. Mye av innholdet vil fungere godt i norsk eller samfunnsfag, men flere av sidene kan også brukes i for eksempel salg, service og reiseliv eller medie- og informasjonskunnskap.
Hver side har en egen oversikt over relevante kompetansemål nederst. Du finner kompetansemålene raskt via menyen til venstre på siden.
Forberedelser
Reklameskolen stiller ingen spesielle krav til forberedelser, men det et er lurt at læreren har gått gjennom de aktuelle sidene før elevene skal i gang med dem.
ICPEN Consumer Education Awards
I 2024 vant Reklameskolen ICPEN Consumer Education Awards i kategorien barn og unge. Denne prisen deles ut av International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN), og går til en informasjonskampanje som har bidratt til god opplysning av forbrukerne.