Konkurranser

For å være effektiv, er en reklame nødt til å bli sett. Særlig i sosiale medier er det mye reklame. Dette gjør det krevende for annonsørene å fange vår oppmerksomhet. Mange annonsører bruker konkurranser som virkemiddel for å få oppmerksomhet.

Konkurranser med store premier kan fort skape mange likerklikk og mye oppmerksomhet rundt merkevaren. For nyoppstartede virksomheter er konkurranser en god måte å skape oppmerksomhet på.

Klare betingelser

Det er likevel ikke alle typer konkurranser som er lovlige. Det er blant annet krav til at betingelsene for konkurranse skal fremgå. Dette kan for eksempel være:

  • Hvordan en deltar i konkurransen.
  • Når og hvordan vinneren kåres.
  • Eventuelle begrensninger, for eksempel knyttet til alder eller beliggenhet.
  • Eventuelle vilkår for deltakelse, for eksempel kjøpeplikt.
  • Eventuelle betingelser for levering eller henting av premie.
Bildet viser PC'skjerm som viser en nettside med teksten "lyst på gratis bil?" "Lik, tagg en venn og del"
Eksempel på en konkurranse som ikke fyller lovens krav:
Her er det uklart hvilke vilkår som gjelder for deltakelse, når trekningen finner sted og annen informasjon om konkurransen.
Det er dessuten ikke bra at konkurransen krever «tagg en venn».

Problematiske vilkår

Det er likevel ikke slik at alle betingelser for deltakelse i en konkurranse er tillatt:

  • Det er naturligvis ikke lov å avholde konkurranser uten at premie trekkes.
  • Det er ikke tillatt å si at en premie er gratis dersom den i virkeligheten ikke er det. Dersom du må betale for eksempel transportkostnader for å motta premien, er den ikke gratis.
  • Bruk av «tagg en venn» som vilkår for deltakelse i konkurranser, og særlig konkurranser rettet mot barn og unge, er heller ikke lovlig.
  • Med mindre det kommer tydelig frem at man som vilkår for å delta i konkurransen må samtykke til å motta nyhetsbrev, er dette en praksis som kan være forbudt.
Bilde viser en pc-skjerm  med bilde av en bil hvor det står "Har du lyst på EKTE-reklamebil?" og videre ""Lik" innlegget, og du er med"
Her er den samme konkurransen, men denne ganger fyller den nok lovens vilkår. Gitt at konkurranse faktisk blir avholdt.

Ekstratekst: Bloggemammaens fiktive konkurranser

Har du lyst til å lese om bloggemammaen som avholdt fiktive konkurranser for å øke oppmerksomheten rundt egen blogg?

Velg trinn

Vi begynte med å lage Reklameskolen for ungdomsskoleelever.

Vi jobber med å lage egne tekster og oppgaver for barneskole- og videregåendeelever også, men disse er dessverre ikke helt ferdige ennå. Derfor er de fleste tekstene og oppgavene her fortsatt laget for ungdomsskolen.

Barneskole

Barneskole

Ungdomsskole

Ungdomsskole

VGS

VGS