Merkevarebygging

Har du noen gang lurt på hvorfor noen varemerker er kjent over hele verden, mens andre er nesten helt ukjente? Hvordan har det blitt sånn?

På de neste sidene vil du lære mer om hvordan næringsdrivende bygger sine merkevarer, og hvordan merkevarer går frem i utformingen av markedsføringstiltak. Her er nemlig ingenting overlatt til tilfeldighetene. Det ligger mye psykologi bak hvert reklameinnlegg! 

Illustrasjonen viser mange ulike logoer til kjente merkevarer, blant annet Burger King, Spotify og Coca-Cola.

Å bygge en merkevare er mer enn bare å markedsføre et produkt eller en tjeneste.

Ved merkevarebygging prøver den næringsdrivende å få forbrukerne til å forbinde noe med deres merkevare. Det kan være en følelse, en mening eller betydning. Målet er å gi produktet eller tjenesten en form for identitet og verdi. Hvis alt går etter planen, vil forbrukeren ofte føle at han eller hun får noe mer ved å velge akkurat det produktet eller den tjenesten. For de som selger produktet er det derfor veldig viktig å fremheve det de ønsker at merkevaren skal forbindes med, og å kartlegge hvordan merkevaren oppfattes av forbrukerne. Sist, men ikke minst, har de næringsdrivende ofte en klar formening om deres målgruppe, slik at de kan drive målrettet markedsføring over tid.

Ordliste

  • Merkevare: En vare eller tjeneste som selges under et innregistrert eller innarbeidet varemerke. 
  • Merkevarebygging (også kalt branding): Alle aktiviteter som går med til å skape, posisjonere, opprettholde og videreutvikle et mentalt bilde av en varemerkebeskyttet vare eller en tjeneste.