Sponsing
Som du har lært tidligere vil bruken av kjendiser kunne øke sjansen for at reklamen blir lagt merke til. Kjente personer kan bidra til at vi tenker på produktene på en spesiell måte og at alt vi forbinder med personen smitter over på produktet. Ved å bruke kjente idrettsutøvere i markedsføringen vil vår oppfatning av at personen er sunn og frisk kunne smitte over til produktet, slik at vi tenker at produktet både er sunt og bra for kroppen. Annonsører og reklameskapere vil derfor vurdere nøye hvem som kan gi de rette assosiasjonene, noe som igjen gjør båndet mellom oss som forbrukere og merkevarene enda sterkere.
Mange næringsdrivende velger også å sponse både idrettslag og arrangementer. Ved å sponse arrangementer og idrettslag vil forbrukeren for det første lett kunne gjenkjenne den næringsdrivende og logoen senere, men også kunne assosiere selskapet med en type miljø som forbrukeren føler seg hjemme i.
Refleksjonsoppgave:
Hvorfor tror du at næringsdrivende sponser arrangementer blant annet innen sport og idrett?