Språk og farger

Har du noen gang tenkt over hvorfor du velger et produkt av et spesielt merke overfor et annet? Eller hvorfor du kjøpte akkurat den genseren, eller ønsker deg akkurat det headsettet?  

Reklamebransjen har et stort utvalg av ulike virkemidler som de kan bruke for å påvirke oss til å kjøpe ting.

Noen virkemidler kjenner du kanskje igjen, som hvilket språk som brukes i reklamen. Ord som «Salg», «Tilbud» eller «Elleville dager» kan påvirke oss uten at vi er klar over det. Enkelte butikker og kjeder bruker også slagord, som er enkle å huske og som kan ligge i underbevisstheten vår. Du kjenner kanskje også igjen visse sanger eller musikksnutter som blir brukt både på tv og i radio, og som du nå forbinder med et spesielt produkt eller en spesiell kjede. 

Andre virkemidler skal påvirke deg til å ta raske beslutninger. Det kan for eksempel være en klokke som tikker ned på bestillingssiden, eller når du i nettbutikken får beskjed om at et visst antall andre personer ser på samme produkt som deg akkurat nå.  Alle disse virkemidlene er nøye planlagt for å få deg til å kjøpe en bestemt vare.       

Ordforklaring

Virkemidler: Metoder og verktøy man kan bruke for å nå et mål. Reklamen bruker mange virkemidler for å fange oppmerksomheten din.

Bildet viser en verktøykasse full av verktøy
Reklamebransjen har en hel verktøykasse full av virkemidler.

Språklige virkemidler

Språket kan påvirke hvordan vi oppfatter reklamen.

Her er noen av de vanligste virkemidlene som brukes i reklame:

Fotografi av en haug med scrabblebrikker på hvit bakgrunn.
Foto: Clarissa Watson/Unsplash
Fotografi av fire malerruller med hver sin farge på hvit bakgrunn.
Foto: David Pisnoy/Unsplash

Farger

Farger kan få deg til å tenke at produktet har visse kvaliteter, uten at det sies eller skrives i reklamen.

Disse fargene brukes ofte for å symbolisere eller antyde bestemte verdier eller egenskaper: