Hvordan virker reklame?

Dame smiler med hvite tenner og reklamerer for tannkrem
Illustration: Netron/Forbrukertilsynet

Poenget med reklame er å påvirke deg på en eller annen måte. Som regel er målet å få deg til å kjøpe noe. Reklame kan også prøve å forandre måten du tenker på. Målet kan for eksempel være at du skal bli mer positiv til et produkt eller en merkevare. Reklame som skal få deg til å kjøpe noe, eller til å endre mening om noe som er til salgs, kaller vi kommersiell reklame. Reklameskolen handler først og fremst om denne typen reklame. 

Reklame kan også inneholde politiske budskap eller folkeopplysning. Slik reklame er ikke lagd for å tjene penger, men den prøver likevel å påvirke deg. Dette gjelder for eksempel holdningskampanjer som prøver å få deg til å bruke setebelte i bussen, eller til å la være å begynne å røyke. Denne typen reklame kaller vi ikke-kommersiell reklame.  

Vi sier gjerne at reklame har fire hovedoppgaver:

Ordliste

  • Kommersiell reklame: Reklame som skal få oss til å kjøpe noe. Kommersiell betyr salgbar.
  • Ikke-kommersiell reklame: Reklame som ikke skal selge noe, men fremme et ideelt formål.
  • Holdningskampanje: Kommunikasjonsarbeid som skal påvirke holdninger og adferd hos en bestemt målgruppe. Dette er en type ikke-kommersiell reklame.

Refleksjonsoppgave:

I hverdagen må vi ofte velge mellom flere store merkevarer. For eksempel når vi velger Android eller IOS-telefon, drikker melk fra Tine eller Q-Meieriene, drikker Pepsi eller Coca Cola, velger Nidar eller Freia, ser på NRK eller TV2 eller kjøper klær fra Cubus eller Bik Bok.

Ofte velger vi noe vi kjenner godt fra før. Tenk på deg selv. I hvilken grad velger du en merkevare eller et produkt fordi du allerede har kjennskap til produktet eller merkevaren?  

Har du noen gang valgt et produkt du aldri har hørt om fremfor noe du allerede kjenner fra før? Var det et vanskelig valg? Tok valget lengre tid enn om du hadde kjent til produktet fra før?