Hopp til innholdet
  • Reklamen og oss
    • Hva er reklame?
      • Kjenner du igjen reklamen?
      • Hvem, hva, hvor?
    • Reklame overalt!
    • Reklame i skolen
    • Hvordan virker reklame?
      • Språk og farger
      • Bilder som lyver
      • Hva er retusjert reklame?
      • Løp og kjøp!
      • Konkurranser
    • Merkevarebygging
      • Sponsing
      • Slagord
    • Gjør det selv
  • Metoder, medier og miljø
    • Influensere
    • Usynlig reklame
      • Skjult reklame i sosiale medier
      • Er det lov å skjule reklamen?
    • Personlig reklame
    • Barn og unge
      • Beskyttet av loven
    • Reklame i spill
    • Klima og miljø
  • Andre tema
    • Netthandel
    • Avtaler og vilkår
    • Økonomi
    • Reklame rett hjem
    • Personvern
  • Bytt til Nynorsk
Ungdomsskole
  • Reklamen og oss
    • Hva er reklame?
      • Kjenner du igjen reklamen?
      • Hvem, hva, hvor?
    • Reklame overalt!
    • Reklame i skolen
    • Hvordan virker reklame?
      • Språk og farger
      • Bilder som lyver
      • Hva er retusjert reklame?
      • Løp og kjøp!
      • Konkurranser
    • Merkevarebygging
      • Sponsing
      • Slagord
    • Gjør det selv
  • Metoder, medier og miljø
    • Influensere
    • Usynlig reklame
      • Skjult reklame i sosiale medier
      • Er det lov å skjule reklamen?
    • Personlig reklame
    • Barn og unge
      • Beskyttet av loven
    • Reklame i spill
    • Klima og miljø
  • Andre tema
    • Netthandel
    • Avtaler og vilkår
    • Økonomi
    • Reklame rett hjem
    • Personvern
  • Bytt til Nynorsk
Ungdomsskole

Modellskolen som tok direktekontakt

Hei, kunne du tenke deg å delta på modellkurs? En dag med meg og muligheten til å bli oppdaget som modell…

Slik begynte meldingene sendt fra en modellagent til unge jenter på Instagram. Meldingene ble sendt gjennom Messenger, og var en invitasjon om å delta på modellkurs.

Hei, hvis du blir med på en weekend med meg, kommer du til å få en ny fremtid ? Håper du blir med!

Var du jente i perioden fra 2016 til 2018 og aktiv på Instagram, kunne du oppleve å få en direktemelding fra en modellagent med invitasjon om å delta på modellkurs. Det kom gjerne frem at du var blitt spesielt lagt merke til, at du hadde det som skulle til, og at du hadde en mulig modellkarriere i fremtiden. Det var dessuten få plasser om du skulle nøle med å si ja.

Er du usikker? Vel, Synd å kaste bort utseendet …

Om du var under 18 år var dette ingen hindring. Modellagenten kunne gjerne snakke med dine foreldre. At modellkurset kostet flere tusen kroner, alt fra 5 500,- og opp til 25 000,- kroner, ble naturligvis ikke nevnt.

Flere av jentene som mottok disse meldingene følte seg naturligvis spesielle siden akkurat de ble kontaktet. Noen følte seg nesten tvunget til å delta. Flere ble frarådet å delta, eller valgte selv å ikke delta på kurset.

Slike meldinger er naturligvis ikke lov.

Å sende reklame i direktemeldinger blir regnet som en direkte kjøpsoppfordring. Dette er forbudt hvis mottakeren ikke har sagt ja til å få slike meldinger. Direkte kjøpsoppfordringer til en som er under 18 år, er uansett forbudt.

Forbrukertilsynet (2018-1870) fattet vedtak om at annonsøren i dette tilfellet måtte betale 150 000,- i bot.

Illustrasjon som viser en sms med teksten "Hei, Selma! Kunne du tenke deg å delta på modellkurs? Vi holder kurs i Kristiansand 8. juli og i Oslo 15. juli. På kurset vil du få catwalktrening, to fotoshoots samt en dag med meg og muligheten til å bli oppdaget som modell. Det er ingen krav til høyde eller mål. Ønsker du mer info om pris og hva det innebærer?".
Illustrasjon som viser en sms-korrespondanse med teksten 
"Jeg bare lurte på en ting? Hvorfor spurte du akkurat meg?"
"Kom over instagrammen din"
Illustrasjon som viser en sms-korrespondanse med teksten 
"Jeg mener ikke å være frekk, men spør du personen som kan ha en mulighet til å bli modell eller sender du mld til randome?

"Sender melding til de jeg kommer over på instagram, som jeg ser noe i"
Tilbake til «Barns rettsvern i lovgivningen»
Opphavsrett © 2025 - WordPress-tema av Frontkom AS.
  • Velg trinn
  • Lærerveiledning
  • Videoer
  • Oppgaver
  • Kilder og litteratur
  • Tilbakemelding
  • Om Forbrukertilsynet
  • Personvern