Beskyttet av loven

Barn og unge har en ekstra beskyttelse mot reklame som ikke voksne har. Det gjelder ikke bare reklame som er rettet spesielt mot barn, men for all reklame. Dette er fordi barn og unge også kan se og høre reklame som egentlig ikke er ment for dem.

Skjult reklame

Skjult reklame er aldri lov. Og når barn og unge er målgruppen, stiller loven ekstra strenge krav til at reklamen skal være lett å kjenne igjen. Disse kravene er strengere jo yngre mottakerne er. Det skal være helt tydelig hva som er reklame – også for barn. I reklame til de minste barna vil det fort være ulovlig å blande reklame med annet innhold, for eksempel der det reklameres i spill. Dette gjelder selv om reklamen er merket.

Direkte kjøpsoppfordringer

Det er forbudt å bruke direkte kjøpsoppfordringer rettet mot barn og unge.

Direkte kjøpsoppfordringer er når reklamen oppfordrer barn til å kjøpe en vare eller en tjeneste., eller til å be voksne om å kjøpe noe. Tekst som for eksempel «kjøp nå», «løp og kjøp» eller «bestill her» regnes som direkte kjøpsoppfordringer.

Problematisk reklame

I noen tilfeller kan også andre former for reklame være forbudt når den er rettet mot barn og unge.

Det kan for eksempel være:

  • Reklame gjennom verving av venner.
  • Konkurranser som krever deling i sosiale medier.
  • Reklame som spiller på sosial usikkerhet, dårlig samvittighet eller dårlig selvtillit. Det kan for eksempel gjelde reklame som spiller på kropp, og som kan bidra til kroppspress.
  • Reklame som bruker skremmende virkemidler for å spre frykt.
  • Reklame som bruker aggressive virkemidler som vold, seksualitet og rusmidler.

Definisjon

Barn og unge: Med barn og unge menes alle personer under 18 år.

Ekstratekst: Modellkurs for jenter

«Hei, kunne du tenke deg å delta på modellkurs?»

Slik begynte meldingene fra en modellagent til unge jenter på Instagram. Er slik markedsføring egentlig lov?

Hva er lov?