Hopp til innholdet
  • Nynorsk
VGS
  • Nynorsk
VGS
Tilbake til oversikten
  • Skjult reklame
  • Er det lov?
  • Hva skal merkes?
  • Sjekkliste
  • Oppgave 1: Finn merkingen
  • Oppgave 2: Diskutér effekten
  • Kompetansemål
Tilbake til oversikten
Innhold
  • Skjult reklame
  • Er det lov?
  • Hva skal merkes?
  • Sjekkliste
  • Oppgave 1: Finn merkingen
  • Oppgave 2: Diskutér effekten
  • Kompetansemål

Skjult reklame

Reklame virker best når vi ikke vet at det er reklame. Derfor er skjult reklame ulovlig.

De fleste er klar over at reklame er lagd for å påvirke oss. Derfor blir vi gjerne også mer skeptiske når vi ser reklame. Vi stoler imidlertid mer på personlige anbefalinger vi mottar fra venner eller kjente. Men hva hvis «vennen» egentlig blir betalt for å anbefale deg et bestemt produkt? Eller reklamen er laget slik at den skal se ut som en personlig anbefaling? Dette kaller vi skjult reklame.

Skjult reklame er rett og slett reklame som ikke ser ut som reklame. Reklamen kan for eksempel være skjult i en podkast, et skin i et PC-spill, et innlegg på TikTok, eller en film på YouTube. Ofte er det uklart hvem som egentlig står bak reklamen.

Når du ikke vet at det er reklame du ser, er du kanskje mindre skeptisk til budskapet. Jo mer skjult reklamen er, jo mer effektiv kan den være.

Er det lov å skjule reklamen?

Markedsføringsloven sier at reklame skal lages og presenteres sånn at det er tydelig at det er reklame. Hvis det ikke er lett å se med en gang at noe er reklame, må reklamen merkes. Skjult reklame er nemlig ikke lov.

I sosiale medier er reklamen ofte blandet med annet innhold. Det gjør det vanskelig å vite hva som er reklame, og hva som faktisk er personlige anbefalinger. Derfor må reklame i sosiale medier merkes tydelig. Influensere som får betalt for å legge ut innlegg eller stories i sosiale medier må merke innleggene som reklame eller annonse. Dette skal gjøres på en slik måte at du med en gang ser at et innlegg eller en story er reklame. Influensere kan for eksempel være gamere, youtubere, tiktokere og kjendiser.

Selv om mange norske influensere er flinke til å merke innleggene som reklame, er det ikke alle som gjør det. Noen vet kanskje ikke at de må merke reklamen. Andre lar være å merke med vilje, for at reklamen skal fungere bedre. Og noen merker reklamen, men lager merkingen slik at den skal være vanskelig å få øye på. De legger altså ut skjult reklame. 

Hva må merkes?

Ikke alle influensere får betalt i penger. Noen får gratis produkter, reiser, rabatter eller andre fordeler for å vise fram et produkt. Slike innlegg er også reklame.

Mange influensere har egne kleskolleksjoner eller samarbeider med andre om for eksempel sminke, hudpleie eller andre produkter. Det tjener de penger på. Når de viser fram sine egne produkter, eller for eksempel har på seg en genser fra sitt eget klesmerke, kalles det egenreklame. Slike innlegg må også merkes.  

Oppgave 1: Finn merkingen

Plasser forstørrelsesglasset over merkingen. Trykk deretter «Sjekk» for å se om du har funnet den.


Oppgave 2: Diskuter effekten av merkingen

  • Hva er fordelene og ulempene for influenserne som må merke innleggene sine som reklame? 
    Tenk på om det har noe å si for troverdigheten, og hvor mye de selger eller tjener. Tror du de når ut til flere eller færre?
  • Hva er fordelene og ulempene for deg ved at innleggene er merket som reklame?
    Gjør reklamemerkingen at du blir mer eller mindre påvirket av det innholdet du ser? På hvilken måte?

Kompetansemål

Norsk
  • gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster (sf vg1)
Salg, service og reiseliv
  • gjøre greie for regler og lovverk som er relevante for servicenæringen, og forklare hvordan de regulerer drift av virksomheter (forretningsdrift vg1)
  • kjenne til og nytte gjeldande regelverk for marknadsføring og sal (markedsføring og innovasjon vg1)
  • beskrive og følgje gjeldande regelverk for sals- og reiselivsbedrifter som regulerer forholdet til kundar, tilsette og næringsliv (forretningsdrift vg2 salg og reiseliv)
Samfunnskunnskap
  • drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunn
Medie- og informasjonskunnskap 1
  • reflektere over mediebruk og vurdere korleise sosial medium, og andre medium, kan påverke haldningar, identitet og sjølforståing

Reklameskolen

Personvernerklæring og informasjonskapsler

Tilgjengelighetserklæring

  • Velg trinn
  • Til læreren
  • Kontakt oss
  • Personvern