Bloggemammaens fiktive konkurranser

I 2018 publiserte en kjent bloggemamma syv konkurranser på seks dager som gikk ut på å «like» siden hennes. Kort tid senere ble det avholdt to nye konkurranser der en kunne vinne premier om en «likte siden» og kommenterte «ja» på innlegget. Trekningen skulle finne sted etter kort tid. Begge innleggene ble likevel slettet uten at det var trukket vinnere. Hver av konkurransene hadde en premie til en verdi av rundt kr. 1 000,-.

Først etter at Forbrukertilsynet hadde varslet sanksjoner ble det trukket vinner i fem av konkurransene.

Markedsrådet (MR-2018-1234) ila bloggemammaen en bot på kr. 100 000,- . Det ble vurdert som alvorlig at det som utgangspunkt var avholdt fiktive konkurranser. Det ble uttalt at «Premierte konkurranser er et virkemiddel som i særlig grad er egnet til å tiltrekke seg forbrukernes oppmerksomhet, ikke bare til den konkrete konkurransen, men også til produktene som kan vinnes og foretakets øvrige markedsføring.» Selv om det kun var stilt enkle krav til deltakelse, og det isolert sett var lav deltakelse sett opp mot antall følgere, ble det trukket frem konkurransenes betydning som oppmerksomhetsvekker som et betydelig moment.

Bildet viser et Facebook-innlegg med bilder av fire par sko . Øverst i innlegget står det "Vinn et valgfritt par ASFVLT sneakers! Skriv "JA" i kommentarfeltet for å delta i trekningen! Vinner trekkes NÅ på søndag!"
Eksempel på et av konkurranseinnleggene til Bloggemammaen