Hopp til innholdet
  • Reklamen og oss
    • Hva er reklame?
      • Kjenner du igjen reklamen?
      • Hvem, hva, hvor?
    • Reklame overalt!
    • Reklame i skolen
    • Hvordan virker reklame?
      • Språk og farger
      • Bilder som lyver
      • Hva er retusjert reklame?
      • Løp og kjøp!
      • Konkurranser
    • Merkevarebygging
      • Sponsing
      • Slagord
    • Gjør det selv
  • Metoder, medier og miljø
    • Influensere
    • Usynlig reklame
      • Skjult reklame i sosiale medier
      • Er det lov å skjule reklamen?
    • Personlig reklame
    • Barn og unge
      • Beskyttet av loven
    • Reklame i spill
    • Klima og miljø
  • Andre tema
    • Netthandel
    • Avtaler og vilkår
    • Økonomi
    • Reklame rett hjem
    • Personvern
  • Bytt til Nynorsk
Ungdomsskole
  • Reklamen og oss
    • Hva er reklame?
      • Kjenner du igjen reklamen?
      • Hvem, hva, hvor?
    • Reklame overalt!
    • Reklame i skolen
    • Hvordan virker reklame?
      • Språk og farger
      • Bilder som lyver
      • Hva er retusjert reklame?
      • Løp og kjøp!
      • Konkurranser
    • Merkevarebygging
      • Sponsing
      • Slagord
    • Gjør det selv
  • Metoder, medier og miljø
    • Influensere
    • Usynlig reklame
      • Skjult reklame i sosiale medier
      • Er det lov å skjule reklamen?
    • Personlig reklame
    • Barn og unge
      • Beskyttet av loven
    • Reklame i spill
    • Klima og miljø
  • Andre tema
    • Netthandel
    • Avtaler og vilkår
    • Økonomi
    • Reklame rett hjem
    • Personvern
  • Bytt til Nynorsk
Ungdomsskole

Hvem, hva, hvor?

Dette er ein kommunikasjonsmodell som viser ein avsendar som sender ein bodskap til ein mottakar.
Illustrasjonen over viser en såkalt kommunikasjonsmodell. Det er en teori som forklarer hvordan mennesker kommuniserer med hverandre.

Hvem sier hva til hvem?

All kommunikasjon har en avsender, et budskap og en mottaker. Dette gjelder også for reklamen. Når det gjelder reklame, er det likevel ikke alltid så lett å finne ut hvem som er avsenderen, hva budskapet er og hvem som skal motta det. Hvem sier egentlig hva til hvem? I hvilken reklamekanal?

Reklame er en form for betalt og kommersielt motivert kommunikasjon. Det betyr at noen har betalt for å få spredt et budskap, og at de ønsker å tjene penger på det.

Den som betaler for reklamen, kaller vi annonsøren. Vanligvis er dette en bedrift eller en næringsdrivende, for eksempel en butikk eller et klesmerke. Annonsøren vil at budskapet skal påvirke mottakerne, altså forbrukere som deg og meg. Kanskje reklamen får oss til å kjøpe ting vi egentlig ikke trenger? Eller til å velge et annet merke neste gang vi skal kjøpe sko eller sminke.

Det er naturlig å tenke på annonsøren som avsenderen av reklamebudskapet. Men ofte er det mange ulike bedrifter og personer som bidrar til å spre budskapet: reklamebyråer, designere, produksjonsselskaper som lager reklamefilm, fotballspillere som løper rundt med drakten full av reklame, og influensere som sprer reklamebudskap i sosiale medier. Ofte kan det være vanskelig å vite hvem som egentlig er avsenderen.

Ordliste

  • Annonsør: En person, bedrift eller organisasjon som betaler for å få reklamebudskapet sitt spredt.
  • Kommersiell: Noe som har med handel å gjøre, eller som er laget for å selge.
  • Reklamekanal: Et medium som blir brukt til å spre et reklamebudskap. Det kan for eksempel være plakater, TV, aviser, brosjyrer eller sosiale medier.

Ekstratekst: Saken med den falske lottomillionæren

I 2013 la «Fredrik» ut over 100 annonser på Finn.no. Han skrev at han hadde vunnet i Lotto. Derfor ville han gi bort alt han eide. Men var det sant? Og hvem var egentlig den ukjente lottomillionæren?

Her kan du lese mer om saken

Hvem er annonsøren?

Tilbake til «Kjenner du igjen reklamen?»
Videre til «Reklame overalt!»

Opphavsrett © 2025 - WordPress-tema av Frontkom AS.
  • Velg trinn
  • Lærerveiledning
  • Videoer
  • Oppgaver
  • Kilder og litteratur
  • Tilbakemelding
  • Om Forbrukertilsynet
  • Personvern