Hopp til innholdet
  • Reklamen og oss
    • Hva er reklame?
      • Kjenner du igjen reklamen?
      • Hvem, hva, hvor?
    • Reklame overalt!
    • Reklame i skolen
    • Hvordan virker reklame?
      • Språk og farger
      • Bilder som lyver
      • Hva er retusjert reklame?
      • Løp og kjøp!
      • Konkurranser
    • Merkevarebygging
      • Sponsing
      • Slagord
    • Gjør det selv
  • Metoder, medier og miljø
    • Influensere
    • Usynlig reklame
      • Skjult reklame i sosiale medier
      • Er det lov å skjule reklamen?
    • Personlig reklame
    • Barn og unge
      • Beskyttet av loven
    • Reklame i spill
    • Klima og miljø
  • Andre tema
    • Netthandel
    • Avtaler og vilkår
    • Økonomi
    • Reklame rett hjem
    • Personvern
  • Bytt til Nynorsk
Ungdomsskole
  • Reklamen og oss
    • Hva er reklame?
      • Kjenner du igjen reklamen?
      • Hvem, hva, hvor?
    • Reklame overalt!
    • Reklame i skolen
    • Hvordan virker reklame?
      • Språk og farger
      • Bilder som lyver
      • Hva er retusjert reklame?
      • Løp og kjøp!
      • Konkurranser
    • Merkevarebygging
      • Sponsing
      • Slagord
    • Gjør det selv
  • Metoder, medier og miljø
    • Influensere
    • Usynlig reklame
      • Skjult reklame i sosiale medier
      • Er det lov å skjule reklamen?
    • Personlig reklame
    • Barn og unge
      • Beskyttet av loven
    • Reklame i spill
    • Klima og miljø
  • Andre tema
    • Netthandel
    • Avtaler og vilkår
    • Økonomi
    • Reklame rett hjem
    • Personvern
  • Bytt til Nynorsk
Ungdomsskole

Reklame i spill

Har du noen gang tenkt over hvordan spillstudioene kan tjene penger på spill det er gratis å spille? Har du lurt på hvorfor ekte produkter som biler eller energidrikker dukker opp i spill etter spill? Eller har du irritert deg over spill som prøver å få deg til å kjøpe lootbokser, kortpakker, skins eller spillpenger?

Mange spillprodusenter tjener penger på reklame. Noen får betalt for produktplassering. Bilmerker betaler for eksempel for å få bilene sine med i populære bilspill. Utstyrsprodusenter kan betale for å plassere utstyr og klær i alle slags sportsspill.

Når en ekte sportsbil, et snowboard, en energidrikk eller ei kul jakke dukker opp i et spill, får spillere over hele verden se dette produktet. De blir eksponert for produktet, selskapet bak det, og logoen til selskapet. Dermed blir selskapene kjent, og kan selge flere produkter.

Dyre gratisspill

Selv om et spill er gratis å spille, kan det fort bli dyrt likevel. I mange spill blir du nærmest bombardert med tilbud om å kjøpe spillpenger, våpen eller ekstra innhold. I noen spill er det nesten umulig å gjøre det bra uten å bruke ekte penger på ekstra innhold. Hvis man ikke passer godt på, kan det fort bli veldig dyrt.

I mange spill kan man også kjøpe såkalte lootbokser eller kortpakker. Dette er en slags forundringspakke. Produsenten frister ofte med at de kan inneholde figurer, våpen eller utstyr som gjør det lettere å gjøre det bra i spillet. Men spilleren vet ikke hva pakken faktisk inneholder før den er kjøpt og betalt.

Det er ikke alle former for reklame og salg i spill som er lov. Det er for eksempel forbudt å bruke direkte kjøpsoppfordringer rettet mot barn, også i spill.

Ordliste

  • Lootboks: En lootboks er en slags vare som kan finnes, vinnes eller kjøpes i mange spill. Spilleren vet ikke på forhånd hva lootboksen inneholder.
  • Produktplassering: Når et firma kjøper plass i en film, et TV-program eller et spill for å vise fram sitt eget produkt eller varemerke.
  • Spillpenger: En form for penger du kan bruke til å kjøpe ting i et spill. Som regel kan man tjene spillpenger ved å spille, men ofte kan de kjøpes for ekte penger også.
  • Skin: En slags tilleggspakke som endrer utseendet til gjenstander eller karakterer i spillet.

Kjøp i spill

Kjøp i spill er veldig vanlig. 58% av 9-18-åringer som spiller spill har kjøpt noe med ekte penger i spill.

Kilde: Undersøkelsen Barn og medier 2020.

Ekstra: Vil du vite mer?

Vil du vite mer om pengebruk i spill? Da kan du lese mer hos Medietilsynet.

Til Medietilsynet

Finn reklamen

Tilbake til «Beskyttet av loven»
Videre til «Klima og miljø»

Opphavsrett © 2025 - WordPress-tema av Frontkom AS.
  • Velg trinn
  • Lærerveiledning
  • Videoer
  • Oppgaver
  • Kilder og litteratur
  • Tilbakemelding
  • Om Forbrukertilsynet
  • Personvern