Personlig reklame

Mange nettsider og apper samler inn informasjon om hvor, når og hvordan du bruker dem. De lagrer blant annet hva du klikker på, og hvor lenge du ser på hvert innlegg. De undersøker også hva du legger ut selv. Både tekst, bilder og videoer. I tillegg lagrer de hvilke andre nettsteder du har besøkt. Slik tegner de et tydelig bilde av hvem du er, hvor du bor og hva du liker.

De som lager apper og nettsider vil gjerne gi inntrykk av at de samler inn data for å lage en bedre tjeneste. Men den samme informasjonen kan også brukes for å vise deg persontilpasset reklame – reklame som virker ekstra godt på akkurat deg. Reklamen på mange nettsteder og apper er nemlig styrt av algoritmer. Disse små dataprogrammene kan bruke all denne informasjonen til å vise deg reklame for ting det er stor sjanse for at du vil like.

Definisjon

Algoritme: En oppskrift som forklarer hvordan noe skal gjøres. I sosiale medier er algoritmene små dataprogrammer. De bestemmer blant annet hvilke innlegg du får se. 

Videoen er utarbeidet av Medietilsynet og Forbrukerrådet, med finansiering av EU.