Produktplassering

Bilde som viser James Bond fra filmen Casino Royal der Bond sitter ved siden av en PC tydelig merket VAIO.
Dette kunne vært en reklame for Sony Vaio, men er en scene fra James Bond filmen Casino Royal.
Mon tro hvor mye Sony har betalt for akkurat dette klippet …

Har du noen gang lurt på hvorfor James Bond kjører en Aston Martin, eller hvorfor en skiutøver drikker av en Imsdal-flaske etter målgang? Det er naturligvis noen som har betalt for at akkurat disse produktene blir vist frem.

Produktplassering er en form for reklame der produkter plasseres som en integrert del av et innhold.

Produktplassering skjer for eksempel ved at en skuespiller bruker en ny modell av et kjent bilmerke, eller det tas nærbilde av et bestemt produkt eller merkevare. Det kan også være produktplassering at handlingen i en film legges til et bestemt sted.

Selv om ikke alle produkter som brukes eller vises i en film er betalt for, er det mye som heller ikke er tilfeldig.

I filmen Norske Byggeklosser fra 2018 dukket det opp 21 navn på ulike merkevarer som hadde sponset filme i rulleteksten. Alle disse merkevarene var blitt vist frem i løpet av filmen. Filmen ble aktivt brukt i markedsføringen av de ulike merkevarene både i tiden før og etter at filmen kom på lerretet.

Krav til merking

Det er krav til at TV-programmer som inneholder produktplassering merkes med «P».

Definisjon

Produktplassering er reklame der produkter, varemerke eller logo blir plassert som en integrert del av et annet innhold.

Trykk deg tilbake til «Reklame overalt» for å lære mer om hvor du finner reklame.