Hopp til innholdet
  • Reklamen og oss
    • Hva er reklame?
      • Kjenner du igjen reklamen?
      • Hvem, hva, hvor?
    • Reklame overalt!
    • Reklame i skolen
    • Hvordan virker reklame?
      • Språk og farger
      • Bilder som lyver
      • Hva er retusjert reklame?
      • Løp og kjøp!
      • Konkurranser
    • Merkevarebygging
      • Sponsing
      • Slagord
    • Gjør det selv
  • Metoder, medier og miljø
    • Influensere
    • Usynlig reklame
      • Skjult reklame i sosiale medier
      • Er det lov å skjule reklamen?
    • Personlig reklame
    • Barn og unge
      • Beskyttet av loven
    • Reklame i spill
    • Klima og miljø
  • Andre tema
    • Netthandel
    • Avtaler og vilkår
    • Økonomi
    • Reklame rett hjem
    • Personvern
  • Bytt til Nynorsk
Ungdomsskole
  • Reklamen og oss
    • Hva er reklame?
      • Kjenner du igjen reklamen?
      • Hvem, hva, hvor?
    • Reklame overalt!
    • Reklame i skolen
    • Hvordan virker reklame?
      • Språk og farger
      • Bilder som lyver
      • Hva er retusjert reklame?
      • Løp og kjøp!
      • Konkurranser
    • Merkevarebygging
      • Sponsing
      • Slagord
    • Gjør det selv
  • Metoder, medier og miljø
    • Influensere
    • Usynlig reklame
      • Skjult reklame i sosiale medier
      • Er det lov å skjule reklamen?
    • Personlig reklame
    • Barn og unge
      • Beskyttet av loven
    • Reklame i spill
    • Klima og miljø
  • Andre tema
    • Netthandel
    • Avtaler og vilkår
    • Økonomi
    • Reklame rett hjem
    • Personvern
  • Bytt til Nynorsk
Ungdomsskole
En haug med røde skilt formet som snakkebobler. Alle skiltene er merket med en rabatt i prosent. FOr eksempel -70% og -20%.
Illustrastjon: Akinbostanci/iStock

Løp og kjøp!

«Opptil 70% rabatt». «Salg!». «Black Friday». Du har sikkert sett slike plakater i butikken. Men har du tenkt over hvorfor noen butikker ser ut til å ha nye salg hele tiden? Har du lurt på hvorfor influensere gir følgerne sine «eksklusive» rabattkoder eller hvordan butikkene kan tjene penger på å gi bort ting gratis gjennom «ta 3 betal for 2»-tilbud?   

Svaret er at denne typen reklame får deg til å handle fort. Plakater med «salg» eller «tilbud» kan få deg til å tenke at noe er veldig billig akkurat nå. Eksklusive tilbud og rabattkoder gir inntrykk av at akkurat du er spesielt heldig som får dette tilbudet. Da er det lett å tenke at det gjelder å slå til. 

Nettbutikkene bruker også mange andre virkemidler for å få deg til å handle raskt. Du kan for eksempel få beskjed om hvor mange som ser på et produkt, eller at tilbudet bare gjelder «så langt lageret rekker». Ofte gjelder tilbudet bare en kort stund. Noen nettbutikker viser en klokke som teller ned mot slutten av tilbudsperioden.  

Det er lett å la seg rive med av slike tilbud. Derfor er det strenge regler for hvordan butikkene kan reklamere for salg. De må blant annet skrive prisen både før og etter rabatten. Og førprisen må være den laveste prisen varen har hatt de siste 30 dagene før salget startet.  

Likevel er det lurt å være skeptisk til gode tilbud. Det kan for eksempel være smart å sjekke om varen er billigere et annet sted. For det er ikke alt som er på salg som er billig!  

Hvilke virkemidler brukes i disse storiene?

Tilbake til «Bilder som lyver»
Videre til «Konkurranser»

Opphavsrett © 2025 - WordPress-tema av Frontkom AS.
  • Velg trinn
  • Lærerveiledning
  • Videoer
  • Oppgaver
  • Kilder og litteratur
  • Tilbakemelding
  • Om Forbrukertilsynet
  • Personvern