Gutt ser opp på reklamevegger i gate

Til foresatte

Barn og unge i dag møter reklame hele tiden. Overalt. I butikken, på skolen, i spill og ikke minst i sosiale medier. Det er viktigere enn noen gang at barn lærer hvordan reklame fungerer, og hvordan den påvirker oss.  

Derfor har Forbrukertilsynet laget Reklameskolen – et digitalt opplæringsverktøy om reklame. Reklameskolen har egne sider for barne- og ungdomsskolen, og vi er nå i gang med å utvikle en egen versjon for videregående skole. Barneskoleversjonen er tilpasset barn i alderen fra ti til tolv.  

Reklameskolen er først og fremst utviklet til bruk på skolen, men innholdet kan godt brukes hjemme også.

Oppgaver

Vi har laget en lang rekke interaktive oppgaver til Reklameskolen. Noen av oppgavene er basert på virkelige, og aktuelle reklameeksempler. I andre oppgaver har vi brukt illustrasjoner tilpasset målgruppen.

Skjermdump av oppgaven "En dag i mitt liv" fra Reklameskolen.
I denne oppgaven skal barna følge en fiktiv influenser gjennom en hel dag. Klarer de å se hvor mye av det hun legger ut som er reklame?

Barna kan jobbe med oppgavene på egenhånd, eller dere kan prøve å løse dem sammen. Det kan være en fin inngang til gode og interessante samtaler om reklame.

Klarer dere for eksempel å finne all reklamen i disse spillene?

Og ser dere hvem som er annonsøren bak reklamen på disse bildene?

Kanskje kan barna mer enn dere voksne! 

Du finner en oversikt over alle oppgavene her. 

Videoer

Lurer du på hvordan du kan snakke med barna om reklame? Kanskje kan det være en god start å se en liten videosnutt sammen?

Til Reklameskolen har vi fått laget en rekke videosnutter om flere viktige temaer. Fra virkemidler i reklame til reklame i spill. 

Du finner en oversikt over alle videoene her. 

Digitale arenaer 

Barn i dag lever i en helt annen mediehverdag enn tidligere generasjoner. I tillegg til de tradisjonelle mediekanalene som tv, radio og reklameplakater, møter barn mye reklame i digitale arenaer. Mange barn bruker for eksempel mye tid på spill og sosiale medier. Derfor har Reklameskolen egne temasider om disse temaene. 

Illustrasjon av mobiltelefon med tommel opp

Sosiale medier

Mange barn er fullstendig klare over at sosiale medier er fulle av reklame. Mange er også kritiske til reklamepresset. En undersøkelse fra Medietilsynet viser for eksempel at sju av ti unge brukere av sosiale medier (9–18-åringer) selv mener de får for mye reklame. Likevel er det mye de ikke vet om hvordan influensere og annonsører jobber for å påvirke dem.

temasidene våre om reklame i sosiale medier kan barna lære mer om dette gjennom video og tekst, og teste kunnskapene gjennom interaktive oppgaver. Kanskje kan dere voksne også lære noe nytt?  

Illustrasjon av en spillkontroller

Reklame i spill

Mange barn spiller spill på PC, mobil, iPad, PlayStation eller lignende. For mange er dette en måte å koble av fra hverdagen på. For andre er det en fin arena for å møte venner og lære seg nye ferdigheter.

Men i dag er spill også en viktig reklamekanal. På temasidene våre om spill kan dere lære om hvordan reklame blir brukt i spill, og om hvordan mange spillselskaper prøver å få spillerne til å bruke mest mulig penger i spillet.  

Reklameskolen inneholder også videoer, tekster og oppgaver om en lang rekke andre temaer. Dere kan for eksempel lære om reklame i butikken og på skolen, om sponsing og merkevarebygging og om retusjerte bilder i reklame

Vi håper Reklameskolen kan være et interessant nyttig og viktig tilbud for både liten og stor.