Hva er en influenser?

Foto av en ung kvinne som står midt i et tropisk landskap. Hun tar bilde av palmene med en mobiltelefon.
Foto: Kiril Krsteski/Unsplash

En influenser er en person som bruker sosiale medier for å påvirke andre. Noen er for eksempel tiktokere eller youtubere. Andre er gamere som streamer på Twitch eller andre plattformer.  

Vanligvis koster det ingenting å se det influenserne legger ut på Instagram, Snapchat eller TikTok. Likevel får de betalt for det de poster. Noen får penger, andre får rabatter, gratis produkter eller reiser. Mange influensere tjener nok til at de kan leve av det. De aller mest kjente kan bli ganske rike. Hvordan er det mulig? Hvor kommer pengene fra? Hvem er det egentlig som betaler?  

Svaret er at mange influensere lever av reklame. Store bedrifter betaler kjente influensere for å reklamere for dem. Målet er å påvirke hva andre tenker og føler. Annonsørene håper at anbefalinger fra en influenser betyr mer for folk enn reklamefilmer og annonseplakater. Og det kan de faktisk ha rett i! Ifølge en undersøkelse fra analysebyrået Kantar har omtrent én av tre norske ungdommer mellom 15 og 29 år blitt påvirket til å kjøpe noe på grunn av anbefaling fra en influenser (Ebrahimi, Kumano-Ensby & Erikstad, 2020).    

Ekstra: Vil du vite mer om influensere og reklame?

Da kan du lese mer i denne artikkelen hos NRK om alt det «influenser­bransjen ikke viser deg».

Definisjon

  • Influenser (også kalt «påvirker» eller «influencer»): en person som påvirker andre.
    Influensere har gjerne sine egne profesjonelle og kommersielle kanaler i sosiale medier, hvor de deler innlegg om for eksempel livsstil, mote, trening, gaming eller humor.

Kryssord: Influensere