Ekstratekst:

Usynleg påverknad

Illustrasjonen viser en tegning av en mobiltelefon hvor brukeren ser på et innlegg på Instagram. Instagrambildet viser en dame som har på seg et headset.Overskriften på innlegget et "Rock headset perfekt for musikkelskere". Innlegget er merket med "Annonse".

Kvifor lèt mange påverkarar vere å merke reklame?

Kvifor er skjult reklame så effektiv?

Og korleis er det eigentleg påverkarane påverkar oss? 

Stolar du på påverkarar? Eller er du skeptisk til det dei legg ut? I ei undersøking SIFO har gjort oppgav mange at dei var skeptiske til reklame frå påverkarar. Likevel lèt vi oss påverke.

Ei undersøking frå Kantar viser at 1 av 3 norske ungdommar har kjøpt noko på grunn av ei anbefaling frå ein påverkar. Ei anna undersøking viser òg at påverkarreklame kan påverke oss ubevisst. Påverkarreklame er nemleg ofte laga og presentert slik at vi rett og slett gløymer at det er reklame vi ser på. Og når vi ikkje tenkjer over at det er reklame vi ser, blir reklamen ekstra effektiv.

Nesten som ein ven

Profesjonelle påverkarar lever av å byggje opp eit spesielt forhold til følgjarane sine. Vi kan kalle det eit slags einsidig vennskapsband. For folk som følgjer ein påverkar i lang tid, kan påverkaren verke som ein gammal venn. Ein dei har kjent lenge. Ein dei kan stole på. Dette vennskapsbandet er det viktigaste verktøyet påverkaren har. Det er det som gjer at mange stolar på dei. Og det er derfor påverkarreklamen er så effektiv.

I andre typar reklame er avsendaren ofte ei ansiktslaus bedrift. Eit varemerke. Då er det lettare å vere skeptisk til reklamebodskapen. Men med påverkarar er det annleis. Dei er jo ekte, levande menneske med eigne tankar og kjensler. Det gjer det lett å gløyme at dei faktisk får betalt for å reklamere for produkt og tenester.

Både påverkarar og bedriftene som betaler dei bruker mange smarte knep for å byggje opp tillit og få reklamen til å verke truverdig. Det er for eksempel ofte påverkaren sjølv, og ikkje produktet som er i fokus. Mange påverkarar viser følgjarane sine eit glansbilde av røynda. Produkta dei reklamerer for blir gjerne presentert som ein naturleg del av dei perfekte liva deira. Mange påverkarar presenterer òg produkta som «personlege favorittar», noko dei «bruker kvar dag», eller som «ein del av den daglege rutinen». Når dei viser fram produkta, verkar det ofte som noko kvardagsleg, spontant og ærleg – i motsetning til ein profesjonelt produsert reklamefilm. Dermed får følgjarane ofte inntrykk av at påverkaren gir ei personleg anbefaling. Og dei fleste av oss har jo langt større tillit til personlege anbefalingar enn nøye planlagde reklamestunt.

Illustrasjon som viser en dårlig merket instastory med reklame. Reklamemerkingen er skjult bak brukernavnet.
Mange påverkarar presenterer reklamen som personlege anbefalingar. Ofte er reklamen heller ikkje merka som reklame – eller den er for dårleg merka. Her forsvinn merkinga bak brukarnamnet.

Å selje ein livsstil

Det er òg viktig at påverkar og produkt passar saman. Når produktet verkar som noko påverkaren faktisk liker og bruker, blir reklamen meir truverdig. Man kan på ein måte seie at påverkarar eigentleg sel livsstilen sin og ikkje dei individuelle produkta. Når produkta det blir reklamert for stemmer med det inntrykket vi har av påverkaren frå før, er det lettare å gløyme at det faktisk er nokon som har betalt han for å vise fram nettopp dette produktet. Derfor er mange påverkarar nøye med å velje kva produkt dei reklamerer for. Og for annonsørane er det viktig å velje riktig påverkar.

Alt dette er med på å gjere skiljet mellom påverkaren som privatperson og bedrift vanskelegare å få auge på. Det er fort å gløyme at påverkaren faktisk driv ei bedrift som tener pengar på å reklamere for produkt, tenester og merkevarer. Det tener både påverkarane og annonsørane på.

Kvifor merkar dei ikkje reklamen?

Det er naturlegvis mange som set pris på ærlegdom og openheit. Mange som bruker sosiale medium ønsker nok òg at påverkarar skal vere ærlege, opne og lovlydige. Derfor skulle ein tru at påverkarane blei meir truverdige og populære av å merke reklamen. Men ein bodskap som er merka som reklame blir i større grad møtt med skepsis. Derfor kan merka reklame blir oppfatta mindre truverdig. Og då blir han heller ikkje like effektiv.