Reklame rett hjem

Du har kanskje hentet posten hjemme og oppdaget at postkassen er full av reklame, eller opplevd at det har ringt telefonselgere til foreldrene dine. Denne type markedsføring kalles «direktemarkedsføring». Det vil si at selgere tar direkte kontakt med så mange som mulig for å forsøke å selge varene sine. Dette kan for eksempel gjøres via telefonsalg, reklame i postkassen eller at de sender deg en e-post eller SMS med ulike tilbud. 

Det er strenge regler for når og hvordan selgere kan ta kontakt med deg. Du har også mulighet til å reservere deg mot slik reklame. 

Telefonsalg

Nærbilde av en ung kvinne med mørkt hår som snakker i en mobiltelefon.
Foto: Patricia Zavala/unsplash

Du husker kanskje forbudet mot direkte kjøpsoppfordringer til mindreårige? Dette er heller ikke tillatt over telefon. Telefonselgere skal derfor ikke ringe til deg under 18 år for å få deg til å kjøpe produkter eller tjenester. Forbrukere som vil unngå å bli oppringt av telefonselgere kan reservere seg mot dette i noe som heter Reservasjonsregisteret.

Telefonselgere har ikke lov til å ringe forbrukere som har reservert seg i Reservasjonsregisteret. En næringsdrivende har likevel lov til å ringe forbrukere som har bedt om å bli oppringt eller som de har et kundeforhold til.  
 
Det er også mulig å reservere seg direkte hos selgeren som tar kontakt

Uadressert reklame

Vi skiller mellom to ulike typer reklame som blir sendt i posten.  
 
Det ene er uadressert reklame, for eksempel reklame fra matbutikken eller andre lignende butikker. Dette er reklame som leveres ut til alle postkasser i et bestemt område, og som ikke er adressert til noen spesielle.   

Dersom dere ikke ønsker å motta slik reklame, kan dere klistre en lapp på postkassa deres hvor det står «Nei takk til reklame». Det er mulig å bruke både hjemmelagde lapper og ferdiglagde lapper. De som leverer ut reklamen må da respektere dette. Dersom dere likevel mottar slik reklame, til tross for lappen, kan dere ta direkte kontakt med de som leverer reklamen.

Adressert reklame

Den andre typen reklame som blir sendt i posten er det som ofte kalles adressert reklame. Slik reklame kan se ut som et vanlig brev som er sendt til deg med ditt navn og din adresse, eller det kan være reklamekataloger som er sendt til deg i ditt navn.  

Siden postbudet ikke kan vite om brevet inneholder reklame, eller om du har bestilt katalogen, vil ikke merket «Nei takk til reklame» hjelpe mot dette. For å unngå å motta adressert reklame, må man reservere seg mot dette hos Reservasjonsregisteret.
 
Selv om man har reservert seg mot adressert reklame i Reservasjonsregisteret har en næringsdrivende likevel lov til å sende reklame dersom man har et kundeforhold til den næringsdrivende.  
 
Det er også mulig å reservere seg direkte hos den som sender ut slik reklame.

Foto av en vegg med mange postkasser.
Foto: Jac Alexandru/Unsplash

E-post og SMS

En næringsdrivende har ikke lov til å sende deg reklame på e-post eller SMS uten at du på forhånd har godtatt å motta slik reklame.  Er du under 15 år, er det foreldrene dine som må godta at du skal motta reklame på e-post og SMS. 

Dersom du allerede har kjøpt varer fra den næringsdrivende tidligere, kan selgeren i enkelte tilfeller likevel sende deg reklame på SMS og e-post. Du skal likevel ha fått beskjed om at selgeren vil sende deg slik reklame, og du skal ha fått mulighet til å si nei til reklamen.  

 

Bilde av en SMS med teksten "sluttsalg i butikk! Nå 50 prosent på alt! Gjelder kun i butikk! Kan ikke kombineres med andre tilbud."
Det er forbudt å sende markedsføring på e-post og SMS til forbrukere uten samtykke