Sponsing av arrangementer

Sponsing av arrangementer og idrettsutøvere

Som du har lært tidligere vil bruken av kjendiser kunne øke sjansen for at reklamen blir lagt merke til.  Kjente personer kan bidra til at vi tenker på produktene på en spesiell måte og at alt vi forbinder med personen smitter over på produktet.  Ved å bruke kjente idrettsutøvere i markedsføringen vil vår oppfatning av at personen er sunn og frisk kunne smitte over til produktet, slik at vi tenker at produktet både er sunt og bra for kroppen. Annonsører og reklameskapere vil derfor vurdere nøye hvem som kan gi de rette assosiasjonene, noe som igjen gjør båndet mellom oss som forbrukere og merkevarene enda sterkere.

Mange næringsdrivende velger også å sponse både idrettslag og arrangementer.  Ved å sponse arrangementer og idrettslag vil forbrukeren for det første lett kunne gjenkjenne den næringsdrivende og logoen senere, men også kunne assosiere selskapet med en type miljø som forbrukeren føler seg hjemme i.  

Hvilket produkt forbinder du med idrettsutøveren?

Bilde viser et Instagraminnlegg fra Bamagruppen. Bilde viser det norske fotballandslaget som har på seg den norske landslagsdrakten hvor det står "bama" på brystet. Fotballspillerne spiser frukt.
Fotballandslaget er sponset av Bama.
I dette Instagraminnlegget markedsfører Bama at deres produkter vil være riktig næring før en viktig kamp.

Refleksjonsoppgave:

Hvorfor tror du at næringsdrivende sponser arrangementer blant annet innen sport og idrett?
Får du mer lyst til å kjøpe dette produktet fordi det blir brukt eller sponser en turnering? 

Velg trinn

Vi begynte med å lage Reklameskolen for ungdomsskoleelever.

Vi jobber med å lage egne tekster og oppgaver for barneskole- og videregåendeelever også, men disse er dessverre ikke helt ferdige ennå. Derfor er de fleste tekstene og oppgavene her fortsatt laget for ungdomsskolen.

Barneskole

Barneskole

Ungdomsskole

Ungdomsskole

VGS

VGS