Løp og kjøp!

Bilde er todelt. Det ene bilde viser to personer på et kjøpesenter. Det andre bilde viser en rød plakat hvor det står "SPECIAL DEAL Limited time offer!"

Du har kanskje sett slike plakater før? Men, har du tenkt over hvorfor de næringsdrivende har slik salgsmarkedsføring i en kort periode, hvorfor en påvirker gir ut en «eksklusiv rabatt» til bare sine følgere, eller hvorfor en næringsdrivende velger å gi bort et produkt gratis dersom du benytter deg av dagens tilbud om å «ta 3 betal for 2»?  

Først og fremst er det fordi slik reklame er virkningsfullt og gir inntrykk av at du sparer penger dersom du handler fort. I tillegg gir slik reklame ofte inntrykk av å bare gjelde for et fåtall personer, noe som gjør at det er lett å oppfatte tilbudet som unikt.  

Det brukes mange forskjellige virkemidler i reklame for å få deg til å handle raskt. Eksempler på slike virkemidler er «hvor mange som ser på et produkt», «klokke som teller ned», eller at tilbudet bare gjelder «så langt varebeholdningen rekker». Slike virkemidler i reklame skaper inntrykk av at produktet er ettertraktet, og at det gjelder å være rask om du også ønsker å benytte deg av det. Men her er det viktig å være en bevisst forbruker fordi det ofte er vilkår for å benytte seg av tilbudet. Vilkårene presenteres gjerne i en stjerne, og det er derfor viktig at du setter deg nøye inn i tilbudet slik at du ikke blir lurt! 

Klikk og lær!

Klikk på «plusstegnene» nedenfor for å lære om virkemidlene som er brukt i denne markedsføringen på Hotels.com

Hvilke virkemidler brukes i disse storiene?

Velg trinn

Vi begynte med å lage Reklameskolen for ungdomsskoleelever.

Vi jobber med å lage egne tekster og oppgaver for barneskole- og videregåendeelever også, men disse er dessverre ikke helt ferdige ennå. Derfor er de fleste tekstene og oppgavene her fortsatt laget for ungdomsskolen.

Barneskole

Barneskole

Ungdomsskole

Ungdomsskole

VGS

VGS