Hvordan virker reklame?

Eksempel på en annonse. Bildet illustrerer en blid person som holder opp en tannkrem. 
Bildet inneholder teksten "hvite tenner gjør deg lykkelig" "*bare tull, men vi regner med at om du får dårlig selvtillit så kjøper du produktet vårt"
Hvordan påvirker dette deg?

Poenget med reklame er å påvirke oss på en eller annen måte. Som oftest er målet å få oss til å til å velge eller kjøpe et bestemt produkt. Reklame kan imidlertid også prøve å få oss til å endre holdning eller adferd. Det kan for eksempel være holdninger eller adferd knyttet til et produkt, en tjeneste eller en merkevare. Da sier vi at reklamen har et kommersielt formål.

Reklame kan også inneholde politiske budskap, folkeopplysning eller propaganda. Da har reklamen et ikke-kommersielt formål eller ideelt formål. Dette gjelder for eksempel holdningskampanjer.  

I Reklameskolen vil vi først og fremst sette søkelys på reklame med et kommersielt formål.

Ordliste

  • Kommersiell reklame: Reklame som skal få oss til å kjøpe noe. Kommersiell betyr salgbar.
  • Ikke-kommersiell reklame: Reklame som ikke skal selge noe, men fremme et ideelt formål.
  • Holdningskampanje: Kommunikasjonsarbeid som skal påvirke holdninger og adferd hos en bestemt målgruppe. Dette er en type ikke-kommersiell reklame.

For å påvirke oss må reklame skape oppmerksomhet, presentere produktene og motivere oss til å velge produktet. Til dette brukes det ulike virkemidler.

Vi sier gjerne at reklame har fire hovedoppgaver:

Refleksjonsoppgave:

I hverdagen må vi ofte velge mellom flere store merkevarer. For eksempel når vi velger Android eller IOS-telefon, drikker melk fra Tine eller Q-Meieriene, drikker Pepsi eller Coca Cola, velger Nidar eller Freia, ser på NRK eller TV2 eller kjøper klær fra Cubus eller Bik Bok.

Ofte velger vi noe vi kjenner godt fra før. Tenk på deg selv. I hvilken grad velger du en merkevare eller et produkt fordi du allerede har kjennskap til produktet eller merkevaren?  

Har du noen gang valgt et produkt du aldri har hørt om fremfor noe du allerede kjenner fra før? Var det et vanskelig valg? Tok valget lengre tid enn om du hadde kjent til produktet fra før? 

Velg trinn

Vi begynte med å lage Reklameskolen for ungdomsskoleelever.

Vi jobber med å lage egne tekster og oppgaver for barneskole- og videregåendeelever også, men disse er dessverre ikke helt ferdige ennå. Derfor er de fleste tekstene og oppgavene her fortsatt laget for ungdomsskolen.

Barneskole

Barneskole

Ungdomsskole

Ungdomsskole

VGS

VGS