Hvem, hva, hvor?

Hvem sier hva til hvem?
I hvilken kanal?
Og med hvilken effekt?

Illustrasjonen til høyre viser en såkalt kommunikasjonsmodell. Det er en teori som forklarer hvordan mennesker kommuniserer med hverandre.

All kommunikasjon har en avsender, et budskap og en mottaker. Dette gjelder også for reklamen. Når det gjelder reklame, er det likevel ikke alltid så lett å finne ut hvem som er avsenderen, hva budskapet er og hvem som skal motta det. Hvem sier egentlig hva til hvem?

Reklame er en form for betalt og kommersielt motivert kommunikasjon. Det betyr at noen har betalt for å få spredt et budskap, og at de ønsker å tjene penger på det.

Den som betaler for reklamen, kaller vi annonsøren. Vanligvis er dette en bedrift eller en næringsdrivende. Det kan for eksempel være en butikk eller et klesmerke. Annonsøren vil at budskapet skal påvirke mottakerne, altså forbrukere som deg og meg. Kanskje reklamen får oss til å kjøpe ting vi egentlig ikke trenger? Eller til å velge et annet merke neste gang vi skal kjøpe sko eller sminke.

Det er naturlig å tenke på annonsøren som avsenderen av reklamebudskapet. Men ofte er det mange ulike bedrifter og personer som bidrar til å spre budskapet. Reklamebyråer, designere og produksjonsselskaper lager reklamefilm, plakater og annonser. Profesjonelle fotballspillere løper rundt med drakten full av reklame. Påvirkere sprer reklamebudskap i sosiale medier. Ofte kan det være vanskelig å vite hvem som egentlig er avsenderen.

All kommunikasjon har en avsender, et budskap og en mottaker. Reklame også. Men når det gjelder reklame, er det ikke alltid så lett å finne ut hvem som er avsenderen, hva budskapet er og hvem som skal motta det. Hvem sier egentlig hva til hvem?

Den som betaler for reklamen, kaller vi annonsøren. Vanligvis er dette en bedrift eller en næringsdrivende, for eksempel en butikk eller et klesmerke. Annonsøren vil at budskapet skal påvirke mottakerne. Kanskje reklamen får dem til å kjøpe ting de egentlig ikke trenger. Eller til å velge et annet merke neste gang de skal kjøpe sko eller sminke.

Ordliste

  • Annonsør: En person, bedrift eller organisasjon som betaler for å få reklamebudskapet sitt spredt.
  • Kommersiell: Noe som har med handel å gjøre, eller som er laget for å selge.
  • Reklamekanal: Et medium som blir brukt til å spre et reklamebudskap. Det kan for eksempel være plakater, TV, aviser, brosjyrer eller sosiale medier.

Ekstratekst: Saken med den falske lottomillionæren

I 2013 la «Fredrik» ut over 100 annonser på Finn.no. Han skrev at han hadde vunnet i Lotto. Derfor ville han gi bort alt han eide. Men var det sant? Og hvem var egentlig den ukjente lottomillionæren?

Hvem er annonsøren?

Kan du finne annonsørene bak disse reklamene?

Du kan trykke på det lille plusstegnet øverst til høyre for å zoome inn på bildet.

Hvem er annonsøren?

Klarer du å finne annonsørene bak disse reklamene?

Du kan trykke på det lille plusstegnet øverst til høyre på bildet for å zoome inn.

Velg trinn

Vi begynte med å lage Reklameskolen for ungdomsskoleelever.

Vi jobber med å lage egne tekster og oppgaver for barneskole- og videregåendeelever også, men disse er dessverre ikke helt ferdige ennå. Derfor er de fleste tekstene og oppgavene her fortsatt laget for ungdomsskolen.

Barneskole

Barneskole

Ungdomsskole

Ungdomsskole

VGS

VGS