Påvirkere og sosiale medier

Bildet viser en kvinne som sitter foran en laptop. Hun tar en selfie med en rosa mobiltelefon.

En påvirker er en person som bruker sosiale medier for å påvirke følgerne sine. Før hadde påvirkerne egne blogger, mens i dag legger de fleste ut innhold på Instagram, YouTube, TikTok og andre sosiale medier. Det koster som regel ingenting å følge påvirkerne i sosiale medier, og det er helt gratis å se det de legger ut. Likevel får påvirkerne betalt for det de poster. Noen får penger, andre får rabatter, gratis produkter eller reiser. Profesjonelle påvirkere tjener nok til at de kan leve av det. De aller mest kjente kan bli ganske rike. Hvordan er det mulig? Hvor kommer pengene fra? Hvem er det egentlig som betaler? 

Svaret er at mange profesjonelle påvirkere lever av reklame. Annonsører av alle slag betaler påvirkere for at de skal vise fram og skryte av produktene de selger. Påvirkere er ofte folk som mange vet hvem er, beundrer og ser opp til. Folk vi føler at vi kjenner. Folk vi lytter til og stoler på. Det kan være gull verdt for annonsørene. 

Når store bedrifter betaler kjente påvirkere mange hundre tusen kroner, ønsker de selvfølgelig å få noe igjen for pengene. Målet er å påvirke hva følgerne tenker og føler om annonsørene og produktene de selger. Annonsørene håper at anbefalinger fra en påvirker betyr mer for folk enn vanlige reklamefilmer og annonseplakater. Og det kan de faktisk ha rett i! Ifølge en undersøkelse fra analysebyrået Kantar har omtrent én av tre norske ungdommer mellom 15 og 29 år blitt påvirket til å kjøpe noe på grunn av anbefaling fra en påvirker (Ebrahimi, Kumano-Ensby & Erikstad, 2020).   

Ekstra: Vil du vite mer om påvirkere og reklame?

Da kan du lese mer i denne artikkelen hos NRK som omhandler alt det «påvirker­bransjen ikke viser deg».

Definisjon

Påvirkere (også kalt «influenser» eller «influencer») er personer med evne til å påvirke/sette trender og som har sin egen profesjonelle og kommersielle kanal i sosiale medier, hvor de typisk deler innlegg om livsstil, mote, helse og lignende. 

Ambassadøravtaler er ofte en eksklusiv og langvarig avtale med en annonsør, og omfatter mer enn å bare eksponere et bestemt produkt eller en tjeneste. Dersom påvirkeren publiserer innlegg i sosiale medier som kan knyttes til annonsøren må disse som regel merkes med «reklame» eller «annonse».

Kryssord

Velg trinn

Vi begynte med å lage Reklameskolen for ungdomsskoleelever.

Vi jobber med å lage egne tekster og oppgaver for barneskole- og videregåendeelever også, men disse er dessverre ikke helt ferdige ennå. Derfor er de fleste tekstene og oppgavene her fortsatt laget for ungdomsskolen.

Barneskole

Barneskole

Ungdomsskole

Ungdomsskole

VGS

VGS