Skjult reklame i sosiale medier

Illustrasjon som viser en telefon som tar bilde av en berlinerbolle.

I dag bruker vi gjerne sosiale medier både til underholdning og for å finne informasjon. Det er ofte her vi henter inspirasjon, oppdaterer oss på nye trender eller finner produktanbefalinger. Det er imidlertid også her mye av den skjulte reklamen er. I en jungel av personlige meninger, og sponsede innlegg er det ikke alltid like lett å vite hva som er personlig og hva som er reklame.

Mye av den skjulte reklamen i sosiale medier legges ut av profesjonelle påvirkere som får betalt for å bruke, vise fram eller anbefale produkter. Produktene blir gjerne presentert på en hverdagslig, spontan og ærlig måte, der påvirkeren er i fokus og produktet er noe påvirkeren bruker selv i sin egen hverdag. Reklamen er gjerne kamuflert i et ellers personlig innlegg, slik at vi skal glemme at det faktisk er reklame vi ser.

Selv om mange påvirkere er flinke til å merke innleggene som reklame, er det fremdeles mange som ikke gjør det. De legger altså ut skjult reklame.

Omtrent halvparten av all omsetning av markedsføring i 2020 er fra digital reklame. Siden 2017 har TV-reklame vært synkende, mens den digitale reklamen stadig vokser.

NRK.no: Det påvirkerbransjen ikke viser deg

Ordforklaring

Digital reklame: Reklame som finnes på internett. Det gjelder blant annet reklame i nettaviser, og reklameinnlegg før filmer og i sosiale medier.

Ekstratekst: Effektive påvirkere

Har du lyst til å lære mer om skjult reklame fra påvirkere? Vil du vite mer om hvorfor denne reklamen er så effektiv? Da kan du lese mer her.

Velg trinn

Vi begynte med å lage Reklameskolen for ungdomsskoleelever.

Vi jobber med å lage egne tekster og oppgaver for barneskole- og videregåendeelever også, men disse er dessverre ikke helt ferdige ennå. Derfor er de fleste tekstene og oppgavene her fortsatt laget for ungdomsskolen.

Barneskole

Barneskole

Ungdomsskole

Ungdomsskole

VGS

VGS