Klima og miljø

For å selge deg ting, fokuserer selgerne på det de tror du er opptatt av. Mange er i dag opptatt av klima og miljø. I reklame er det derfor blitt vanlig at produkter kalles miljøvennlige, grønne, bærekraftige, klimanøytrale og lignende.

En reklame kan også gi inntrykk av at et produkt er miljøvennlig selv om det ikke sies med ord. Det kan for eksempel være at fargebruk, symboler, lyder eller bilder gjør at produktet fremstår som miljøvennlig. Men selv om et produkt markedsføres som miljøvennlig, betyr ikke det at produktet faktisk er miljøvennlig.

Grunnen til at produkter markedsføres som miljøvennlig vil ofte være at en mindre del av produktet er bra for miljøet. En genser kan for eksempel inneholde resirkulert plast. Selv om resirkulert plast kanskje er bedre for miljøet enn ny plast, betyr det ikke at plast er bra for miljøet. Selv om det står at noe er miljøvennlig eller klimanøytralt, er det altså ikke alltid riktig.

Enkelte produkter er faktisk så skadelige for miljøet at de per i dag aldri vil kunne være miljøvennlige. En t- skjorte i organisk bomull kan være bedre enn en t-skjorte i vanlig bomull, men gjør ikke at t-skjorten er miljøvennlig. Da kan det være ulovlig dersom markedsføringen likevel gir et slikt inntrykk.

For at et produkt skal kunne kalles miljøvennlig må det være miljøvennlig i hele sin levetid, fra det produseres til det kastes.

Noen ganger står det at noe er miljøvennlig uten at det står hvorfor. Dette gjør det vanskelig for deg å vite om det er sant at det du skal kjøpe er miljøvennlig. Hvis reklamen påstår at et produkt er miljøvennlig, bør det derfor alltid være en forklaring på hvorfor produktet er bra for miljøet. Denne forklaringen bør alltid stå rett ved miljøpåstanden, slik at det blir enkelt for deg å vite grunnen til at produktet kalles miljøvennlig.

For å selge deg ting, fokuserer selgerne på det de tror du er opptatt av.

Klima og miljøpåstander i markedsføring

Klarer du å finne frem til typiske ord som brukes i markedsføring for å vise at et produkt eller en tjeneste er bærekraftig? Ordene du skal frem til finner du i listen ved siden av oppgaven. Når du har funnet ordet markerer du dette ved å trykke på den første bokstaven og dra muskepekeren over resten av bokstavene. Ordene kan være skrevet loddrett, vannrett, på tvers og baklengs.

Merkeordninger

Noen ganger brukes symboler for å vise at et produkt er mer miljøvennlig enn lignende produkter. Du har kanskje sett Svanemerket? Kanskje på dopapir eller enkelte såper? Slike symboler er ofte merkeordninger. Noen slike merkeordninger er til å stole på, andre ikke. Svanemerket er offentlig godkjent, så det kan man stole på. Dette merket kan bare brukes på produkter som oppfyller strenge miljøkrav som kontrolleres av eksperter.

Det finnes også merkeordninger som bransjene selv har funnet opp, og som ikke stiller like strenge miljøkrav. Disse kan man ikke alltid stole på. Dersom det benyttes merkeordninger, skal du som forbruker uansett kunne finne mer informasjon om merkeordningen og hva den betyr. Hvis ikke, kan du fort bli lurt.

Merkeordninger

Klikk og dra merkeforklaringen til riktig logo.

Velg trinn

Vi begynte med å lage Reklameskolen for ungdomsskoleelever.

Vi jobber med å lage egne tekster og oppgaver for barneskole- og videregåendeelever også, men disse er dessverre ikke helt ferdige ennå. Derfor er de fleste tekstene og oppgavene her fortsatt laget for ungdomsskolen.

Barneskole

Barneskole

Ungdomsskole

Ungdomsskole

VGS

VGS